Welke oordelen heb jij nog over bellen met potentiële klanten?

Bellen is de snelste manier om te verkopen. Maar veel coaches doen het niet. 

Al die stemmetjes in je hoofd, houden je tegen. Dat is niet alleen bij jou zo. Daar hebben veel coaches last van.

Pas nog had ik een coaching call met een van mijn klanten toen dit onderwerp ter sprake kwam.

“Vivian, ik ga binnenkort op vakantie en maak me zorgen over mijn omzet. Ik moet echt nog nieuwe klanten vinden voor ik op reis ga, anders kan ik niet met een gerust hart vertrekken. Ik weet dat ik wat klanten kan opbellen die al even niet zijn geweest, maar ik durf het niet”

In het gesprek onderzoeken we samen wat ze nodig heeft om het toch te doen.

We ontdekken dat ze geen idee heeft hoe ze het bellen kan aanpakken en dat ze allerlei negatieve overtuigingen heeft.

Stap voor stap bespreken we hoe je zo’n gesprek aanpakt.

Allereerst begin je met luisteren hoe het met je (potentiële) klant gaat. Je hebt haar een tijdje niet gesproken of je kent haar nog niet goed genoeg. Je start daarom nooit met een aanbod doen. Je wilt eerst weten wat ze nodig heeft en daar kom je achter door te vragen hoe het gaat.

Als je het fijn vindt kan je de reden van je telefoontje ook kort toelichten. “Ik heb je al even niet gesproken en vraag me af hoe het met je gaat en daarom bel ik je op.” Of: “Ik ben benieuwd hoe het met je gaat, ik moest aan je denken omdat ik iets heb wat misschien wat voor je is en daarom bel ik je even op.”

Meer is het niet. Start eenvoudig met luisteren hoe het met je (potentiële) klant gaat.

Luisteren hoe het met iemand gaat, hoef je ook niet te leren want als het goed is doe je dat al heel je leven met iedereen die je ontmoet en bij wie je oprecht betrokken bent. Ik ga er dus vanuit dat dit is hoe je in relatie staat met jouw klant.

Nadat je weet hoe het met je klant gaat, weet je ook of het aanbod wat je voor haar hebt bij haar past. En zelfs als je daar niet zeker over ben kan je het aanbod doen. Altijd vanuit openheid en met de intentie om je klant te helpen.

Mensen die er niet klaar voor zijn, zeggen nog geen ja tegen jouw aanbod. Daarom hoef je nooit te pushen in het verkoopproces. Natuurlijk doe je wel een onweerstaanbaar aanbod waar je klant eigenlijk geen nee op kan zeggen. 

Je belde namelijk niet alleen vanuit interesse, maar ook vanuit jouw ondernemerschap, je doet tenslotte geen liefdadigheidswerk. 

Betrokken zijn bij je klanten en zorgdragen voor jouw inkomen kan prima samen gaan. Het zijn jouw gedachten die ervoor zorgt dat je je ongemakkelijk voelt om te verkopen. Verander die gedachten.

Na dit gesprek is mijn klanten gaan bellen. Vlak voor haar verlof stuurde ze me nog een bericht om te zeggen dat ze 2 pakketten heeft verkocht en dat 1 klant nog even nadenkt erover. Hoe geweldig is dat. Bellen werkt. Daar is zij het voorbeeld van.

Door je negatieve overtuigingen over bellen te veranderen en je ondernemersvaardigheden te ontwikkelen kan je vol zelfvertrouwen ondernemen en vinden meer klanten jouw coachpraktijk.

Natuurlijk zijn er nog meer manieren waarop klanten jou vinden. Die leer ik je in de Klantmagneet workshop op 23 augustus. Schrijf je nu direct in, er zijn nog maar enkele plekjes vrij. 

Klik hier voor meer info en om in te schrijven

Twijfel je nog of je wil komen? Lees dan wat anderen zeggen:

“De workshop is een mooie afwisseling van theorie (resultaat door strategische acties) en praktijk met voldoende – veilige – ruimte voor het delen van je ervaringen en de vragen waarmee je zit.” Isabelle Cosijns, Gelukscoach, Perla-Vita Coaching

“Ik twijfelde eerst of het wel voor mij geschikt zou zijn, omdat ik geen echte starter meer ben, maar een doorstarter. Niets is minder waar. Vivian heeft me laten zien hoe waardevol de combinatie is van ondernemen vanuit afstemming en intuïtie en tevens ook strategisch en onderbouwd en onderzoekend te werk gaan.” Bianca Wijngaards, Intuïtief schrijfcoach, De Kracht van Schrijven.

“Wauw wat een ervaring. Heel sterk opgebouwd concept. Een interactieve workshop waarbij je ook nog eens bijleert van de medecursisten. Ik ben naar huis gegaan met een concreet actieplan.” Nadine de Geyter, persoonlijke coach in timemanagement 

Zie ik je 23 augustus? Klik hier voor meer info en om in te schrijven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *