Je zal je verbazen dat verkopen iets heel anders is dan je nu denkt

Als iemand mij telkens weer verrast is het Rita wel. Al bijna een jaar drinken we regelmatig samen een koffie in mijn favoriete coffeebar. 

En bij iedere cappuccino krijg ik gratis verkooptips. Rita is een geboren verkoopster.

Ik heb haar nog nooit last zien hebben van ‘wie ben ik om dit te doen’. En dat komt zeker niet omdat ze 71 jaar is. 

Rita begrijpt waar verkopen over gaat. En dat is niet pusherig zijn. Of net zo lang aandringen tot iemand van je koopt. 

In deze blog vertel ik je het verhaal van Rita en vertaal ik haar beste verkooptips naar jouw coachpraktijk. 

Je zal je verbazen en ontdekken dat verkopen iets heel anders is dan je nu denkt. 

Rita is eigenlijk gaan verkopen uit verveling. 

Nadat ze 2 jaar psychologie heeft gestudeerd zei haar moeder: ‘stop maar want je bent al gek genoeg’. Ze besloot om naar de hogeschool te gaan om Frans, Geschiedenis en Engels te studeren.

Maar ze had tijd over. Daarom ging ze Swipe verkopen. Een schoonmaakproduct. In haar boekentas pasten precies 6 flessen. 

Uit school naar huis belde ze aan bij mensen die ze kenden via haar ouders. Ze demonstreerde het product en maakte een praatje. En iedere dag kwam ze thuis met een lege boekentas. 

Tot haar vader dit ontdekte. Hij schaamde zich ervoor waardoor ze moest stoppen. Maar de verkoop stopte niet. De mensen waren fan van haar en van het product. Ze kwamen de flessen bij haar thuis kopen.

Na haar studie is Rita gaan lesgeven aan een beroepsschool. Daar heeft ze ontdekt dat als je het vak niet verkoopt, je niet aan de bak komt. 

“Je moet iets kleins geven om iets groots terug te krijgen” vertelt Rita. Net als dat je gaat vissen: je hangt iets kleins aan de haak.

Als de studenten hun werk goed doen, gaf zij een pluim: een geplastificeerde veer. 

Maar wat ook belangrijk is: interesse tonen voor dat waar de leerlingen emotioneel mee verbonden zijn. Door bijvoorbeeld in gesprek te gaan over hun dieren werd de relatie beter, luisterden ze beter en maakten ze hun werk beter. 

“Door werkelijk betrokken te zijn bij mijn leerlingen voelde ik dat ze veel meer vertrouwen hadden in mij. Ik had gemotiveerde studenten. En dat is niet evident op een beroepsschool.”

Nu ze gepensioneerd is kan ze het verkopen ook niet laten. Ze maakt kaartjes en de opbrengst schenkt ze aan een goed doel.

En dan nu de 10 beste verkooptips van Rita:

✓ Stuur een kaartje of een mailtje voor de verjaardag van je klant.

✓ Zorg ervoor dat je een grondige kennis hebt van je product. 

✓ Wees passioneel in je werk. Klanten voelen dat.

✓ Leg de nadruk op de voordelen.

✓ Onthoud de persoonlijke verhalen van je potentiële klanten.

✓ Let op de details, die maken het verschil.

✓ Vergroot je sociale omgang. Toevallige ontmoetingen kunnen later klanten worden.

✓ Maak het je potentiële klant zo makkelijk mogelijk. De klant kiest altijd de gemakkelijkste oplossing.

✓ Verzorg de uitstraling van je bedrijf. Het oog wil ook wat.

✓ Het woord “gratis” spoort veel mensen aan om met meer aandacht verder te kijken.

Je leest het. Verkopen heeft niets te maken met pusherig zijn of aandringen. 

Verkopen gaat over persoonlijk contact, een kwalitatief product en wezenlijke betrokkenheid bij je potentiële klant.

Nu zijn wij benieuwd: welke van bovenstaande verkooptips werken voor jou? Type dat onder dit bericht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *